Termékek Menü
0

Életveszélyes hibát követ el!

Életveszélyes hibát követ el,…

 

 

… ha csak azért vesz ülést, mert kötelező használni és nem akar büntetést fizetni.

Magyarországon 2002. január 1. óta a 12. életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermekek számára valóban kötelező a biztonsági gyermekülés használata, de hatalmas hibát követ el az, aki a rendőrnek vásárol biztonsági ülést. A valamilyen biztonsági eszközt rendszeresen használók aránya nálunk még mindig csak 50% körüli. Nyugat-Európában ennél jóval magasabb, de kiemelkednek a skandináv országok, ahol ez az arány közel 100%. A gyermekek nem érzik a veszélyt. A szülők felelőssége, hogy mindent elkövessenek azért, hogy az autós utazás a lehető legbiztonságosabb legyen.

 

… ha nem ellenőrzi, hogy az ülés megfelel-e az ECE 44/04-es szabványnak.

Minden Európában eladott gyermekülésnek meg kell felelnie az ECE R44/04 jelű szabványnak, amely szigorú vizsgálatokat és 50 km/h sebességgel, frontálisan végrehajtott töréstesztet ír elő. Hiányossága azonban, hogy nem követeli meg az oldalütközés elleni védelmet. A szabványos ülések a narancssárga emblémáról ismerhetők fel, amit az ülés hátfalára ragasztanak, vagy belevarrnak a huzatba. A legjobb márkák ülései a német autóklub, az ADAC 50%-al nagyobb igénybevételt jelentő és az oldalütközést is vizsgáló tesztjein jó eredményeket érnek el, ami még nagyobb biztonságot jelent.

Kérdezzen rá az üzletben, hogy a kiszemelt ülés teljesíti-e az ADAC teszt követelményeit!

 

 

… ha nem győződik meg arról, hogy az ülés rendelkezik-e megfelelő fej- és oldalvédelemmel.

Statisztikák azt bizonyítják, hogy a baba oldalütközésnél a legsérülékenyebb. Az ütközés 20-30 cm-re következik be a gyermektől, ezért a megnövelt oldal- és fejvédelem és az energia elnyelő zónák alkalmazása kiemelten fontos. Egy jól kialakított ülésbe ezeket a védelmi eszközöket beépítik. Kérdezze meg az eladót, hogy tesztelték-e a kiválasztott ülést oldalütközések esetére. Mint ahogyan arról már szó volt, az ECE R44/04 jelű szabvány nem követeli meg az oldalütközés elleni védelmet, ellentétben az ADAC teszttel, ami viszont e tekintetben is sokkal szigorúbb. Az ADAC teszten jól szerepelni rangot jelent. Erre általában büszkék a gyártók és ezt az emblémát fel is tüntetik magán a terméken és a katalógusban is. Keresse az „ADAC Gut” emblémát, amely egy magasabb minőséget és nagyobb biztonságot garantál!

 

 

… ha nem próbálja ki, hogy az ülés megbízhatóan beköthető-e a saját járművébe.

Egy biztonsági ülés nem mindig illeszkedik tökéletesen az autó üléséhez. Ráadásul az autókat különböző típusú és hosszúságú biztonsági övekkel gyártják, és előfordulhat az az eset, hogy egy rövidebb öv nem képes átfogni egyes üléseket. Ha ülést akar vásárolni, feltétlen vigye magával az autóját! Soha ne vásároljon úgy ülést, hogy előzetesen nem próbálta bele a saját járművébe! Ne vásároljon olyan üzletben, ahol ezt nem teszik lehetővé! Az igényes szaküzletek felkészült eladókkal rendelkeznek és készséggel adnak információt a kiválasztáshoz és segítséget a beszereléshez. Számos tragikus baleset forrása az, hogy az egyébként megfelelő védelmet nyújtó ülést hibásan kötik be. A rosszul bekötött ülések aránya a német statisztikák szerint megdöbbentően magas, 63 %! Kerülje el ezt a végzetes hibát! Mielőtt önállóan köti be az ülést, részletesen tanulmányozza a használati utasítást és szigorúan az ott leírtak szerint járjon el!

ISOFIX rendszerű ülést csak abban az esetben vásároljon, ha az autójába gyárilag beépítették a szabványos rögzítő elemeket.

 

 

… ha nem a gyermek korcsoportjának megfelelő ülést választ.

A „lehet egy számmal nagyobb, majd belenő” szemlélet ebben az esetben végzetes lehet. Kizárólag olyan védőeszközt használjon, amely megfelel a gyermek korának, méretének, súlyának és fejlettségi szintjének! A kiválasztást az alábbiak szerint végezze el!

A biztonsági üléseket, ülésemelőket öt csoportba sorolják, melyek a következők:

  • 0 csoport: babák számára, 10 kg alatti testsúlyig (kb. 9 hónapos korig)
  • 0+ csoport: babák számára, 13 kg alatti testsúlyig (kb. 15 hónapos korig)

FONTOS! A babaüléseket menetiránynak háttal szereljük be! A jobb első ülésre csak akkor kössünk be ülést, ha nem tartozik hozzá légzsák, vagy előzőleg kikapcsolták azt!

  • I csoport: kisgyermekek számára, 9-18 kg között (kb. 8 hónapostól 4 éves korig)
  • II csoport: gyermekek számára, 15-25 kg között (kb. 3-tól 7 éves korig)
  • III csoport: gyermekek számára, 22-36 kg között (kb. 6-tól 12 éves korig)

Amennyiben olyan ülést választ, amely mindkét irányban beköthető, lehetőleg minél hosszabb ideig használja a menetiránynak háttal. A statisztikák szerint ebben a helyzetben ötször kisebb a súlyos sérülések száma a menetirányban használt ülésekhez képest.

 

… ha vásárlás előtt nem ülteti bele a gyermekét a kiszemelt ülésbe.

Ez az egyik legfontosabb momentum, amelyet rendszerint kihagynak a szülők, pedig ez döntheti el, hogy szívesen ül-e majd a gyerek az ülésbe, vagy mindent elkövet, hogy kiszabaduljon belőle. Fontos, hogy a gyermek érezze jól magát az ülésben, legyen számára hosszú távon is kényelmes, mert egy elégedetlen, nyűgösködő kis utas eltereli a vezető figyelmét is. Ha teheti, feltétlenül vigye magával gyermekét, ha biztonsági ülést szeretne vásárolni számára. A típus kiválasztása a szülő feladata, de a színválasztást nyugodtan rábízhatja nagyobbacska gyermekére. Ha ő dönthet, sokkal jobban a sajátjának érzi majd, és szívesebben fogja használni is. A gyermekét rá kell szoktatnia arra, hogy az ő helye a biztonsági ülésben van. Soha ne engedje meg, még rövid úton sem, hogy a gyerek az ülésén kívül utazzon!

 

 

… ha használt, régi ülést vásárol.

Ne vásároljon olyan használt ülést, amelynek nem ismeri pontosan az előéletét, pl. volt-e baleset elszenvedője, vagy volt-e valami sérülése? Baleset esetén a váz deformálódhat, hajszálrepedések lehetnek rajta, a saját öve megnyúlhat, ezért egy következő balesetben az ülés képtelen ellátni védelmi feladatait. Az ülések vázának anyaga idővel veszít rugalmasságából, rideggé, törékennyé válhat. Kísérletek igazolják, hogy nem tanácsos 5 évnél régebbi gyerekülést használni még akkor sem, ha látszólag sérülésmentes. A technika olyan ütemben fejlődik, hogy az 5 évvel korábbi konstrukciók pl. oldal- és fejvédelem szempontjából ma már elavultnak számítanak, és az akkor érvényben volt előírásokat azóta szigorúbbak váltották fel.

 

 

… ha megpróbálja egy „mindenre jó” üléssel megúszni 12 éves korig.

Ez persze valódi biztonságot nyújtó módon szinte lehetetlen, mégis időről időre piacra dobnak egyes cégek olyan konstrukciókat, melyek egy biztonsági eszközzel igyekeznek megfelelni az összes korcsoport feltételeinek. Csecsemőtől a kiskamasz korig a gyermek mérete, súlya, testének arányai oly mértékben változnak, hogy az ülésnek vele együtt kellene nőnie, ami bonyolult szerkezetet és széles határok közötti állítási lehetőséget feltételez. Végül eljutunk oda, hogy egy mindenre jó szerkezet igazán semmire sem lesz megfelelő, mert minden korosztálynak speciális igényei vannak.

Ne válasszon olyan ülést, amely több, mint két csoportot fog át! Biztonságosabb, ha az ülés jobban idomul a gyerek méretéhez, és ha kinövi, a következő méretet kell választani.

 

 

… ha csak az ár számít, mert ezen akar takarékoskodni.

Nagy árat fizethet az, aki a biztonságon kezdi a spórolást. Döntse el Ön, hogy napi 100 Ft sok, vagy kevés egy baba életéért! Naponta ennyibe kerül ugyanis átlagosan egy 15 hónapos korig használható 0+ kategóriás csúcsminőségű babaülés, amely megfelel az ADAC legszigorúbb tesztjeinek is. Már napi 50 Ft-ból „megúszhat” egy minden szempontból kiváló, a legmagasabb biztonságot nyújtó I. kategóriás ülést, amely 1-től 4 éves korig tesz jó szolgálatot. Ki nem áldozna ennyit a gyermekére? És mégis…

Miért van az, hogy senkinek nem jut eszébe a vadonatúj autójába használt, öt éves magnós rádiót szereltetni, de gondolkodás nélkül belerakja a szomszédtól kölcsön kapott lestrapált babaülést? Vagy miért van az, hogy azok az autósok, akik zokszó nélkül kifizetnek 80-100 ezer Ft-ot egy téli gumi garnitúráért – mert hogy kell a biztonság – a legféltettebb kincsüket, a gyermeküket beleültetik egy két kategóriával nagyobb olcsó habülésbe, melyben baleset esetén a túlélési esélye minimális? Hol itt a szülői felelősség?

Érdemes ezen elgondolkodni!

 

… ha nem tájékozódik az alkatrész utánpótlás lehetőségeiről és a garanciális feltételekről.

A márkás ülések minden darabját gondosan átvizsgálják, mielőtt kikerülnek a gyárból, mégis előfordulhatnak gyári, vagy a használat közben keletkező hibák. Ezeket a hibákat kizárólag szakszervizben, eredeti gyári alkatrészek felhasználásával, gyári technológia szerint kell javítani, mert csak ebben az esetben érvényes a garancia.

Soha ne használjon sérült, vagy hiányos babaülést! Vásárlás előtt érdeklődjön az üzletben, hogy a kiválasztott márkának van-e szakszervize, biztosított-e az alkatrész utánpótlás. Győződjön meg arról, hogy a garancia mire terjed ki, hogyan és mennyi ideig érvényesíthető! Figyeljen arra, hogy átadják Önnek az ülés magyar nyelvű használati utasítását, minőségi bizonyítványát és a garanciajegyét. Az ülés huzatára általában nincs garancia, vásárláskor meg kell győződni annak hibátlanságáról.

 

 

Végül egy megszívlelendő jó tanács.

Nagyon fontos, hogy az autóban a szülők mindig bekössék a saját biztonsági övüket!  A gyermek az Ő példájukat fogja követni, természetessé válik számára, hogy csak becsatolva szabad utazni és nem fog tiltakozni ellene.

Tartalomhoz tartozó címkék: Szakcikkek